Toplum olarak sanayi devrimini kaçırmış bir geçmişimiz var
BTSO Başkanı İbrahim Burkay: “Bu merkezde gerçekleştirdiğimiz enerji kongresi, ardından düzenlediğimiz dirençli kentler zirvesi ve şu anda devam eden çevre zirvesi, Bursa'nın bulunduğu coğrafyada ekonomik anlamda ortaya koymuş olduğu katma değerin sürdürülebilmesi adına önemli adımlardır. Bu çalışmaların sadece Bursa ekonomisine değil, Türkiye ekonomisine de büyük katkılar sunduğuna yürekten inanıyorum. Dünyada yaşanan ciddi değişimler, özellikle jeopolitik alanda siyasi değişimlerle birlikte ekonomide de yeni alanların açılma ihtiyacını doğuruyor. Özellikle çevreyi merkeze alan yeşil dönüşüm ve karbon ayak izi konuları, ekonominin geleceği açısından kritik öneme sahip. Maalesef toplum olarak sanayi devrimini kaçırmış bir geçmişimiz var. Ancak Türk insanının üretim ve sanayi konusundaki kabiliyeti, Türkiye'yi dünyanın on yedi büyük ekonomisi arasına sokacak potansiyele sahiptir. Sayın Cumhurbaşkanımızın önümüze koymuş olduğu büyük hedef, dünyadaki on büyük ekonomi arasına girmektir. Bu hedefe ulaşmak için yaptıklarımızı farklılaştırmamız gerekmektedir. Zengin ülkeler arasına girebilmek için sadece çok çalışmak yeterli değil; aynı zamanda stratejik bir yaklaşım benimsememiz gerekiyor. Son on yılda, Türkiye Cumhuriyeti her alanda oyun kurucu bir konuma gelmiştir. Bu durumu, Suriye, Libya ve Rusya ile olan ilişkilerimizde de görmekteyiz.
Yeşil Mutabakat ve Karbon Borsası
Ekonomide bu gücü devam ettirmek istiyorsak, yeşil mutabakat ve karbon borsası gibi konularda oyun kuran bir strateji geliştirmemiz şart. Bursa olarak bu konuda üzerimize düşeni yapmaya hazırız. Bursa Ticaret Sanayi Odası olarak, sanayideki verimliliği artırmak ve emisyonları düşürmek adına birçok projeyi hayata geçiriyoruz. Modern Fabrika ve Enerji Verimlilik Merkezi bunlardan sadece birkaçıdır. Teknosa, şu anda Türkiye'deki en büyük yüksek teknoloji endüstri bölgesi olarak, 25 milyar dolarlık yatırımıyla Türkiye'nin gururu olmuş önemli bir projedir. Bu tesisler, Türkiye'nin orta yüksek teknolojiye dönüşümünü hızlandırmakta ve katma değer üretimine geçişini sağlamaktadır. Bugün, bakanlığımızın değerli bürokratları ve sektör temsilcileriyle gerçekleştirdiğimiz sempozyumlar, yeni değişim ve dönüşüm stratejilerini paylaşma fırsatı sundu. Sizin de bu toplantıda bulunmanız ve sunum yapmanız, çok kıymetliydi. Katılımınız için tekrar teşekkür ediyor, toplantımızın hayırlı olmasını temenni ediyorum. Hepinize saygılar sunuyorum.” şeklinde konuştu.
Yeşil dönüşümle geleceği birlikte kurmak
Düzenlenen forumda konuşma gerçekleştiren Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Bozbey: “Bugün burada, değişen dünyaya karşı ortak aklın gücünü ortaya koymak; çevreyle uyumlu üretim ve yaşam biçimlerini konuşmak ve birlikte kararlar almak için bir aradayız. Bu forum; iş dünyasından yerel yönetimlere, sivil toplumdan akademiye uzanan geniş bir paydaş kitlesini ortak bir hedefte buluşturuyor. O hedef de, “yeşil dönüşümle geleceği hep birlikte yeniden kurmak”tır. Artık hepimiz çok iyi biliyoruz ki kalkınma, doğaya rağmen değil, doğayla birlikte gerçekleşirse kalıcı olur. Dünyanın dengesi hızla değişiyor. Bu değişim sürecinde ayakta kalabilmenin yolu ise doğayla uyum içinde hareket etmekten geçiyor.
Temiz hava adil bir su yönetimi
İklim krizi artık yalnızca geleceğe dair bir risk değil; tam anlamıyla bugünün meselesidir. Bu krize karşı mücadele ise ancak ekonomik modellerimizi doğayla uyumlu hale getirerek mümkün olabilir. Bu forumda ele alınacak sürdürülebilir finansman modelleri, karbon stratejileri, yeşil büyüme ve döngüsel ekonomi gibi başlıklar; bu büyük dönüşüm sürecinin temel taşlarını oluşturuyor. Temiz hava ve adil bir su yönetimi, yalnızca bugünün ihtiyacı değil; gelecek kuşaklara karşı sorumluluğumuzun da bir parçasıdır. Bu yaklaşım, kuşaklar arası adil paylaşımın da temelidir. Bursa olarak sanayimizle, kurumlarımızla yeşil dönüşüme entegre olacak kapasiteye sahip bir kentiz. Çünkü doğayı korumanın en güçlü yollarından biri, halkla birlikte yürümek, yerel ve ulusal tüm paydaşlarla birlikte düşünmek ve üretmektir. İşte bugün hepimiz bu iradeyle bir aradayız.
Bu yatırım Bursa’mızın yaşam kalitesini arttıracak
Çocuklarımıza bırakacağımız mirasın, yalnızca ekonomik büyüklük değil; temiz hava, temiz su, sağlıklı toprak, yeşil bir çevre ve güvenli bir gelecek olduğunu hepimiz bilincindeyiz. Bursa Büyükşehir Belediyesi olarak projelerimizi bu farkındalıkla şekillendiriyor, çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirliği bütüncül bir şekilde ele alıyoruz. Ve bu hafta da, bu çalışmalarımızın önemli bir halkasını daha tamamlamanın mutluluğunu yaşıyoruz. Yarın, Orhangazi’de; Avrupa Birliği standartlarında, ileri biyolojik arıtma sistemiyle çalışan atıksu arıtma tesisimizi hizmete açıyoruz. Bu tesis sayesinde atık sular doğaya zarar vermeden arıtılacak, geri kazanım olanakları genişleyecek. Aynı zamanda bu yatırım; Bursa’mızda yaşam kalitesini artıran, halk sağlığını doğrudan gözeten önemli bir kalkınma hamlesidir. Tesisimiz ile, özellikle müsilajla mücadelede de etkili bir ilerleme sağlamış oluyoruz.
Bursa’dan yükselen güçlü bir çevre vizyonu
Her adımımızı paydaşlarımızla birlikte atıyor, kentimizi birlikte yönetiyoruz. Kent konseyleri, çevre çalıştayları, vizyon toplantılarıyla halkın iradesini karar süreçlerine katıyoruz. Enerji verimliliği uygulamalarıyla kamusal alanlarda öncülük ediyoruz. Sıfır atık projeleriyle atık yönetiminde örnek oluyoruz. Doğayı odağına alan planlama anlayışımızı, kentimizin mekânsal stratejilerine de yansıtıyoruz. Paydaşlarımızla birlikte hazırladığımız 2050 vizyonlu 1/100.000 ölçekli Bursa Çevre Düzeni Planı, bu kararlılığımızın en güçlü göstergelerinden biridir. Bursa’dan yükselen bu güçlü çevre vizyonunun, ülkemize örnek olacağına dair inancım tamdır. Bu duygularla, 2. Uludağ Çevre Forumu’nun tüm paydaşlara ilham verecek verimli bir platform olmasını diliyor, katkı sunan herkese yürekten teşekkür ediyorum.” dedi.
Bursa Valisi Erol Ayyıldız: “Çevre şehircilik ve iklim değişikliği bakanlığınıza ve toki tecrübeniz ile birlikte milletimizin hayat kalitesini yükselten bir çok proje imza attığını biliyorum. Bursa tarihi yapısı ile ülkemizin en bereketli şehiridir. Bugün sanayicilerimizin yeşil duruşuna gösterdiği ilgi ve memnuniyet oldukça önemli. Bu anlayışın desteklenmesi, sürdürülebilirliğin temel taşı olacağına inancımız tamdır. Şehrimizi teşrifleriyle onurlandıran herkese bir kez daha teşekkür etmek istiyorum. Bu forma düzenlemesinde emeği geçen tüm paydaşlara da teşekkür ediyorum. Bursa'mıza, ülkemize ve gelecek kuşaklara aynı sosyal duyarlılıkla yaklaşmayı temenni ediyor, sizleri saygı ve hürmetle selamlıyorum.” dedi.

















