Başkan Mustafa Bozbey: “Geçen ay yani 2025 Eylül’ü ile 2025 Ekim’i arasındaki tabloyu görüyorsunuz. BBB’de %4’lük bir düşüş var. BUSKİ’de %1’lik bir düşüş var. Şirketlerde ise %6’lık bir düzelme, yani artı yönde bir durum söz konusu. Ancak Nisan 2024’ten bugüne değerlendirdiğimizde, Büyükşehir’in borçlarında %30’luk bir azalma var arkadaşlar. Şirketlerin borçlarında da yine %8’lik bir azalma bulunuyor. Fakat BUSKİ’ye geldiğimizde tablo acı bir şekilde karşımıza çıkıyor. Hatırlarsınız, geçen sene Ekim ayındaki mecliste “2025 sonunda BUSKİ’nin borcu 25 milyar liraya çıkacak” dediğimde gülenler olmuştu. “Böyle bir şey olmaz, nereden uydurdunuz?” diye sözler söylenmişti. Arkadaşlar, biz dört işlemi biliyoruz. Çarpmayı, bölmeyi biliyoruz; onun için hesabı yaptık. İşte bakın, şu anda Ekim sonu itibarıyla borcumuz 23 milyar liraya çıktı. Hadi bir daha gülün şimdi. Yani onlar için söylüyorum, o mecliste gülenler için söylüyorum. Açık tablo bu işte. Bunu biliyoruz, ölçüyoruz. Müneccim olmaya gerek yok; elimizde veriler var ve bu verilerden sonucu görüyorsunuz. Yıl sonunda da bu borç yaklaşık 24–25 milyar lirayı aşacak. Onun için BUSKİ’ye sahip çıkmak, destek olmak ve BUSKİ’yi korumak zorundayız. Çünkü yapacağı işler var. Biraz önce söyledim: 250 milyon euro tutarında yapılacak işler var. E biz kirletiyorsak karşı taraftan nasıl talep edeceğiz? Nasıl zorlayacağız? Hadi zorladık diyelim; “Sen önce kendin kirletmemeye bak” demezler mi? Ne diyeceğiz biz o zaman? Zaten hazırlamışız bir rapor, milleti kandırmışız; “%94 arıtıyoruz” demişiz. Yok öyle bir şey arkadaşlar. Gerçekten yok. İşin içine girdikçe ancak çözebildik bugüne kadar. Değerli arkadaşlarım, genel tabloda da baktığımızda toplam borcumuz 35 milyar liraya çıkmış durumda. Ne almıştık? 31 milyar civarında almıştık, bugün TL bazında 35 milyar civarında. Dövizde ise durum biraz daha farklı.
Burada da konsolide borçlar var. Büyükşehir ve şirketlerin euro cinsinden borçlarına baktığımızda şöyle: Nisan ayında 341 milyon euro olan borç, Ekim’de 425 milyon euroya çıkmış durumda. Bu artışın sebebi şu: İtfaiye araçları almıştık; 10 milyon euroluk bir kredi vardı. Artışın nedeni bu. Mümkün mertebe dövizli krediye girmemeye özen gösteriyoruz. İller Bankası yönetimine ve bakanlara teşekkür ederiz; şu ana kadar talep ettiklerimizin birçoğu yerine geldi. Bunu inkâr etmeyiz. Ancak baktığımızda görüyorsunuz; euro bazında Nisan’da 341 milyon euroydu, sonra 450, 425 derken 2025’te artıyor. Neden artıyor? Çünkü devam eden işlerin birçoğu kredili işler. Kredi kullanıldıkça borç artıyor. Bunu bilmenizi isterim. Yani yeni bir kredi değil bunlar. Şirketlerde ise inanılmaz bir azalma var; görüyorsunuz değil mi? 120 milyon eurodan 78 milyon euroya kadar düşmüş durumda. Bunlar önemli. Bunları sürekli sizlerle paylaşacağız. 2024 Nisan ayında 835 milyon euro borcumuz vardı; bugün 735 milyon euro. Yani yaklaşık 100 milyon euroluk bir azalma söz konusu. Bu kadar artışa rağmen borcun azalması kıymetlidir.” dedi.


















